Dag 1 - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu Dag 1 - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu

Dag 1

Blijf op de hoogte en volg Maikel en Brenda

10 Januari 2016 | Finland, Ylläsjärvi

Vandaag hebben we de tijd om te wennen aan de kou, pas rond 20u. worden we voor onze eerste excursie verwacht - op pad met de sneeuwscooters om hopelijk het Noorderlicht te spotten.

Het is vandaag tussen de -15 en -20. En wat een enorm mooi plaatje tovert die temperatuur tevoorschijn. Het is echt een prachtig winters wonderland. Vrij vlak, dus je kunt ver kijken, en werkelijk elk plekje om ons heen is voorzien van een flinke deken sneeuw.

Na het ontbijt, maken we onszelf klaar om een lekkere wandeling te gaan maken. Door de enorme lage temperaturen van afgelopen week (zelfs tot -40) is het wandelpad, dat normaliter alleen met sneeuwschoenen, ski's of sneeuwscooter begaanbaar is, ook prima te bewandelen met "gewone" schoenen. We hebben in het hotel onze outfit voor deze week in ontvangst genomen en zijn blij toe... die kou trekt echt recht door onze spijkerbroekjes, alsof we niets aan hebben.

Hupsakee, thermo-onderkleding aan, heerlijke warme wollen sokken en een flinke overall. Lekkere warme laarzen, wanten en een muts... wij gaan de winterse kou trotseren.
Nora, onze gastvrouw in het enorme knusse hotel, zegt dat we gerust de sleetjes mee mogen nemen, en dat doen we dan ook.

Waar we eerst nog heel naïef dachten dat dat zonder al te hard werken, lekker door de sneeuw zou glijden, is na een paar honderd meter ploeteren en zweet op ons rug duidelijk dat we het niet koud zullen hebben. Wauw, die dingetjes gaan niet vanzelf. Gelukkig zijn het echte lichtgewicht sleetjes en kunnen we ze ook prima aan de hand meenemen. Lekker samen wandelen.

Wat enorm gaaf!!Stilte, sneeuw, stilte, sneeuw, geblaf in de verte en zo nu en dan een local die voorbij glijdt op zijn/haar ski's en het koude kunstje van langlaufen toont... of andere toerist op de wandelroute die al even genietend van dit landschap de weg vervolgt.

Na twee uur komen we aan bij een gezellig hutje met wat rendieren in de wei. Wat een scheetjes, zo rustig. Hup naar binnen voor een warme chocomelk en een lunch. Wat hebben we het toch goed hier!!

We vervolgen onze weg en zien dat het nog zo'n 4 km terug naar het dorp is. De heenweg was gestaag omhoog met zo nu en dan een klein heuveltje naar beneden waar we los konden. We zullen dus nu op de terugweg toch ook wel heel wat stukjes naar beneden hebben en we krijgen het al warm bij het idee lekker naar beneden te kunnen zoeven op onze sledes. Hup hup...

Om half vier zijn weer in ons hotel. Heerlijk zo'n dagje buiten. Het is inmiddels donker en in theorie kun je vanaf nu het Noorderlicht proberen te spotten. Nu eerst maar eens lekker opwarmen en uitrusten, vanavond gaan we er dan echt op uit!

Met sneeuwscooters jagen op het Noorderlicht. De schaal van Voigt geeft aan dat er activiteit is in de lucht... als de sneeuwwolken dan nog even plaatsmaken, kunnen we zomaar eens mazzel hebben. Wij zijn benieuwd!

• 10 Januari 2016 - 21:25

Paatje En Maatje:

Hey hallo lieverds wat heerlijk om van jullie belevenissen te lezen en jullie stralende koppies te zien.
    Nu hopen we natuurlijk dat het volgende bericht is dat jullie ook echt dat noorderlicht hebben kunnen spotten... maar als het niet gelukt is komen er nog 5 avonden/nachten dus niet getreurd.
    Hier word het ook een beetje frisser maar dat is in een spijkerbroek nog prima te doen ;-)
    Jullie lieve kleine moppies liggen lekker onder de wol maar eerst wilde ze natuurijk nog wel even spelen. Sofie heeft wel een paar keer gezegd dat we zoveel speelgoedjes hebben hihihi. Er staat heerlijk voor allebei een kistje met hun eigen speeltjes erin. De oude speelgoedkistjes op wieltjes van Ikea zijn nog steeds prima te gebruiken. Ik zie Anne hem morgen al als een soort van rollator gebruiken hihihi. Lieverds geniet lekker saampies dan doen wij dat hier ook.
    Dikke kus paatje en maatje XXXX

• 11 Januari 2016 - 21:17

Franca:

Hopenlijk hebben jullie nu mazzel
    Veel plezier