Noorderlicht jagen - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu Noorderlicht jagen - Reisverslag uit Ylläsjärvi, Finland van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu

Noorderlicht jagen

Blijf op de hoogte en volg Maikel en Brenda

12 Januari 2016 | Finland, Ylläsjärvi

Tijdens een gezellige avond met het groepje medereizigers in ons hotel komt er een ander stel terug van hun excursie.
"Zo", zeggen ze, "we ploffen er nog even snel bij voor een gezellige borrel". Nog geen paar woorden later, laten ze vallen dat ze het Noorderlicht gespot hebben... en, zoefff... daar gaat al hun gezelligheid.

Iedereen uit de groep haast zich eerder dan gepland naar de kamers om snel weer alle laagjes aan te schieten om de kou te trotseren op het meer voor het hotel, want dan heb je minder last van alle lichten. Nog geen 10 minuten later zijn we met z'n allen compleet en giechelen op het meer nog eens na over de manier waarop we het andere stel achter hebben gelaten in de hotelbar.

We zien sterren, de straatverlichting is inmiddels uit, dus laat het Noorderlicht maar komen. Na enige tijd wandelen richting de bosrand lijkt er zich een wolk te gaan vormen. Het zal toch niet?! Komt er NU bewolking opzetten? Wacht eens... het lijkt toch wel een groen schijnsel in zich te hebben!

Ja hoor! Het volgende half uur worden we getrakteerd op het Noorderlicht. Onwerkelijk om te bedenken dat het schouwspel aan rustig bewegende groene strepen al 150 miljoen kilometer heeft afgelegd. Het wordt namelijk veroorzaakt door zonnewind, bestaande uit elektrisch geladen deeltjes. Komen deze deeltjes in onze atmosfeer in aanraking met zuurstofatomen (veroorzaker van licht, rood of groene kleuren) en stikstofmoleculen dan ontstaan de lichtdeeltjes (licht, rood of groene kleuren bij aanraking met zuurstofatomen en paars of rood licht bij aanraking met stikstofmoleculen).

Enigszins voor de gek gehouden door de vele bewerkte foto's die op internet de ronde doen, denken we in eerste instantie dat het weinig activiteit is wat we zien. Maar wauw, wat is ook dit toch indrukwekkend wat we met het blote oog kunnen aanschouwen. Een lange streep, maakt ineens een krul in de lucht en verspreid zich wat meer naar boven ons tot we niet alleen ver voor ons Noorderlicht zien, maar ook recht boven ons activiteit zien.

Vooral genieten is het devies op de vele appjes, die wat vertellen over het Noorderlicht. Foto's maken zonder professionele apparatuur en statief is nogal lastig. We proberen het toch en krijgen het in eerste instantie echt niet voor elkaar... het blijft donker op ons schermpje. Ook de rest van de groep heeft geen geluk.
Bijna terug bij het hotel krijgen we de gouden tip: de ISO-waarde zo hoog mogelijk instellen. En ja hoor... we hebben Noorderlicht gejaagd en zelfs kunnen schieten én vangen met onze camera. Door de hoge ISO-waarde wordt de kwaliteit op foto wat korrelig, maar goed, onze herinnering is vastgelegd. Dit vergeten we nooit meer en als we thuis weer even terugkijken, zitten we met onze ogen dicht weer zo op het järvi (=meer).

• 13 Januari 2016 - 20:33

Maatje:

o wat super was dit om via een kort appje te vernemen. Zelfs van die paar woordjes spatte het enthousiasme af. Dit werkte heel aanstekelijk hihihi. Ik kreeg zoveel adrenaline dat ik de volgende uren gewoon de slaap niet kon vatten...wat moet dat dan wel niet voor jullie veroorzaakt hebben '-)

• 13 Januari 2016 - 22:10

Broeri En Fleuri :

Wauuuw heel vet! We lezen het nu pas, maar zie dat jullie vnv gewoon nog een keertje op ziek gaan :) volgens mij kunnen jullie daar dus geen genoeg van krijgen hihi. Heeeeeel gaaf!!!