Batak people - Reisverslag uit Parapat Buntu, Indonesië van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu Batak people - Reisverslag uit Parapat Buntu, Indonesië van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu

Batak people

Door: maikenbren

Blijf op de hoogte en volg Maikel en Brenda

12 Juli 2011 | Indonesië, Parapat Buntu

Gisteren en vandaag stonden in het teken van de Batak stammen, die we treffen in het gebied van Brastagi (de hoofdstad voor de Karo Batak) naar het Tobameer (waar op Samosir eiland de overige vijf Batak-stammen naast de Karo Bataks leven, maar wel iedere stam in een eigen omheind woongebied). Na wederom veel landbouw en groen te hebben gezien (het groeit hier allemaal, van ananas en banaan, tot koffieboon, manarijn en papaya) zien we meer en meer traditionele huizen, graven en kleding langs de weg voorbij schieten. De gids blijkt tot een clan van een Batak stam te behoren, en aangezien de Bataks bekend staan als het volk dat het meest trots is op hun tradities kan zij hier vol liefde over vertellen.

Veel tradities hangen samen met het voor dit volk belangrijke getal “3”, dat overeenkomt met de drie werelden waar zij in geloven: de bovenwereld, tussenwereld en wereld op aarde. De traditionele huizen, zijn gebouwd met de verering van deze werelden als leidraad: de ladder naar de deur dien je bij binnenkomst vast te pakken aan de langste bamboe ter verering van de bovenwereld, bij vertrek de kortste ter verering van de tussenwereld. De entree is erg laag (en al helemaal voor onze begrippen), zodat men ook nooit de aardse wereld kan vergeten te eren. Het huis van de koning van de stam staat altijd tussen de overige huizen in en veelal in de buurt van een speciale boom voor de verering van de natuur. Magie speelt in de tradities een grote rol en nog steeds is de staf van de magiër - waarbij in het hout de koning staat gekerfd, salamanders, buffels, en soldaten daaronder te zien zijn - dan ook in elk “dorpje” terug te zien.
Een tradtionele dansvoorstelling geeft ons een kijkje in hun wereld, het gebruik van magie, en huwelijkse gewoonten, wederom staat de buffel centraal, die al kauwend aan een boom in het midden van de groep dansers staat... deze vindt het in ieder geval een stuk minder interessant dan wij ;-)

Van ons hotel in het toeristische gebied Parapat, recht met het heilige Tobameer aan ons balkon waardoor het 's nachts lijkt of je op je luchtbed over de golven drijft (heeeeeerlijk geluid die golven) zijn we vandaag verschillende plaatsen op Samosir eiland wezen bezoeken. Hoe rustig de golven er ook uitzien op het indrukwekkende meer van 1700m2, dat 450 meter diep is klotst ons bootje soms flink heen en weer. Het uitzicht is echter adembenemend en je voelt je erg klein op het midden van dit water. Een mooie, leerzame dag over de Batak gewoonten. Leuk om hun trotse houding niet enkel uit het boekje te lezen, maar in levende lijve te mogen ervaren.

Inmiddels zitten we lekker te genieten van ons balkonnetje, de golvende geluiden, de imam die bezig is aan zijn gebed en de tijd die we gewoon weer ff lekker samen hebben.
Morgen vertekken we van Parapat naar Padang Sidempuan, de weg ernaar toe is nog bezaaid met Batak tradities, die allemaal nog in stand worden gehouden. De stopplaats zelf dient enkel als overnachting op weg naar ons laatste hotel alweer op Sumatra: Bukittinggi, waar het dan nu echt koud zou moeten zijn, we zijn benieuwd naar de temperatuur daar ;-)

Zometeen op zoek naar een plekkie waar we weer lekker kunnen eten. Je leest het.... werkelijk alles is genieten, genieten, genieten.

Liefs,

Maik en Bren

• 12 Juli 2011 - 19:22

Paatje En Maatje:

Hallo liefies wij zijn net veilig thuis gekomen van onze "verre reis" en wat het super leuk maakt om weer thuis te zijn, is dat we nu eindelijk zelf jullie mooie reis kunnen volgen en de gezellige reisverslagen kunnen lezen. Dat is toch wel heel wat anders dan de verkorte samenvatting per sms van Joeri hihi. Nog een hele fijne reis, maar dat gaat ongetwijfeld lukken. Dikke kus voor jullie twee XX

• 14 Juli 2011 - 11:32

Maatje:

ik heb ook alle foto's bekeken en joh wat doen je je best en wat zijn het er al veel (boven verwachting haha) dit vol blijven houden hè. Nog even een tipje: er mogen best meer foto's komen waar je met z'n tweetjes op staan en neem nog meer foto's van de natuur, foto's van de hotelkamer ben ik ook nog niet tegen gekomen of borden met eten of van die heerlijke starbuck chocomel....ik zit in gedachten jullie fotoboek al te maken dat zien jullie wel, voor het "lopende verhaal" zijn zulke foto's altijd wel prettig. Succes en ik kijk weer naar het volgende verslag uit Veel liefs uit zeiknat en koud Bèrrege XXX

• 14 Juli 2011 - 21:41

Yv En Er:

Wat kunnen jullie mooi omschrijven wat jullie allemaal zien en beleven!! We blijven heel nieuwsgierig naar jullie verhalen!!
    Hoe warm is het gemiddeld daar?
    En hoe vinden jullie het eten? Hebben jullie al genoeg sate-tjes op!!

kus jullie maatjes die jullie op de voet volgen!! hihi!