Twee voor de prijs van één... - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu Twee voor de prijs van één... - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Maikel en Brenda - WaarBenJij.nu

Twee voor de prijs van één...

Door: maikenbren

Blijf op de hoogte en volg Maikel en Brenda

18 Juli 2011 | Indonesië, Bandung

Na een goede vlucht zijn we aangekomen op het volgende eiland dat we onveilig zullen maken: Java. De bagage weer compleet van de band kunnen halen en ook nu is ons vervoer erg prettig. De gids was nog even afwachten, want veel hadden we niet verstaan van wat hij zei, maar dat zou wel loslopen...

Al direct wanneer we van het vliegveld wegrijden, zien en voelen we het grote contrast met Sumatra. De wegen zijn hier enorm goed en er moet wel een bruggenfanaat aan de tekentafel hebben gezeten, want de ene na de andere weg ligt over elkaar heen in knooppunten. Leuk om toch weer wat vaart te maken in deze berg van spaghetti-wegen. Dichterbij het hotel aangekomen wordt de skyline van Jakarta al zichtbaar, die overigens nog enigszins schuil gaat achter wat we eerst denken smog... Na een minuut of wat blijkt het gewoon een hele flinke bui en na nog wat tellen staan de straten blank! Alle brommers staan onder de viaducten te schuilen (die nu naast een mooi netwerk ook nog praktisch zijn) wat dan toch weer zijn charme heeft. Vakantie doet rare dingen met een mens, want genieten van regen....

Het hotel is erg mooi en wat nog mooier is, naast alle wolkenkrabbers hebben ze nog een hoog gebouw ;-) De grote M is dan ook 's avonds met de taxi snel teruggevonden, MMMMMM! De BigMac heeft zijn eigen index en de prijs ervan geeft een indicatie van de financiële levensstandaard in een land. We hebben hier twee menu's met een flinke Mcflurry voor de prijs van één in Nederland. Dubbel genieten.

Vandaag (17 juli) hebben we enkele dingen in Jakarta bezocht: een haven, waar op zondag vele Javanen verzamelen en deze vrije dag gezamenlijk doorbrengen met een hoop muziek – een Botanische tuin in Bogur die enorm bekend is hier – een pretpark, waar van de grote eilanden in Indonesië kopieën staan van tradtionele huizen, kleding en gebruiken. Ook nu gold weer 2 voor de prijs van 1.... Kopiëren is hier een vak! Zelfs het kasteel van Doornroosje lijkt hier nagebouwd ;-) De gids koos uitgerekend Sumatra om eens uitgebreid te gaan bekijken. Zou het ermee te maken hebben dat we dan zelf al op de hoogte waren van het hoe en waarom van de tradities? De deskundige Nederlandstalige gids die in de brief genoemd staat, blijkt alles behalve Nederlandstalig: “sorry jij nie begreif, nederlans is nie goe” is naast “banaan banaan”, “mooi huis, mooi huis” en “sinasaaaapel sinasaaaapel” (jawel ook nu weer alles 2 voor 1) het enigste wat hij ons wijzer kan maken. Je begrijpt natuurlijk dat we dan ook nu zelf voor het motto “2 voor de prijs van 1” gaan en nemen contact op met het kantoor of er een andere gids of wat voor optie dan ook is. Zij zouden het diplomatiek oplossen, wat inhield dat we met nog 3 uur (2+1 deze keer) reizen naar het hotel in Bandung voor de boeg de gsm van de gids horen. Een heel gesprek waarin Belanda (Nederlands) veelvuldig valt, waardoor we weten dat het diplomatieke reuze meevalt/tegenvalt. De gids krijgt medegedeeld dat ie in Bandung kan opstappen! 3 uur lang een gids met natte ogen en “sorry jij nie begreif, nederlans is nie goe” (engels is overigens ook geen optie bij hem) is in onze nog net droge ogen dan toch op zijn zachtst gezegd wat ongemakkelijk. De chauffeur nam het wat gemakkelijker op. Hij spreekt enkele woorden Nederlands (pas op, goedemorgen, hallo) waaronder nu ook ineens “tot ziens” blijkt te vallen! Met een stomp tegen de schouder van de gids roept hij dit dan ook lachend een aantal keren uit.... Lachen is misschien uiteindelijk ook wel het beste wat je kunt doen, maar vanmiddag was dat nog ietwat lastig. Morgen hopelijk dus een nieuwe gids, we zien wel. Het komt wel goed schatje ;-)

Vanavond was het in ieder geval voor ons alweer helemaal oké. We kunnen weer lachen en hebben heel romantisch genoten van de gezellige sfeer in het hotel.

Dikke knuf en omdat jullie het zijn: KNUF KNUF ;-)

Maik en Bren

Update: we werden net gebeld (22uur lokale tijd) op de kamer, dat er iemand voor ons bij de receptie stond. Daar aangekomen blijkt het onze bekende gids en iemand anders. We mochten in zijn bijzijn nog even fijntjes uitleggen wat nu onze klacht is. Nou, lekker diplomatiek! Geen andere optie eigenlijk, dus of we niet toch met hem doorwillen.... Nee dus. Morgen komt de man die ons nu voor het blok zet dan maar gidsen, want er is verder niemand anders. Gelukkig is het morgen maandag en kunnen we in Nederland bij NRV zelf iemand bereiken. Zou het dan toch nog goedkomen, schatje?

Xx

Update 2: Omdat het geheel ons totaal niet lekker zat, hebben we er geen nacht overheen laten gaan en hebben we het 24-uur bereikbare noodnummer van NRV gebeld. We werden zeer netjes te woord gestaan en vol begrip zou ze er nog even achteraan bellen. De gang van zaken had nooit zo mogen gaan, verontschuldigd de dame aan de telefoon zich. Na een kwartier belt ze netjes terug en kan ze ons vertellen dat de man die ons voor het blok heeft gezet, onze nieuwe gids blijkt te zijn.... Vandaag (18 juli) hebben we een vrije dag, met pas vanmiddag iets op het programma, we zijn erg benieuwd hoe het dan nu gaat verlopen. We gaan maar uit van het beste: en dat is een professionele houding beider kant en zand erover... Vanaf nu dus weer genieten, want er staat weer genoeg moois op het programma!

Kus